Ny meddelandehantering hos Coop Extra
- Personalens dröm är snattarens mardröm
– En kostnadseffektiv meddelandehantering, som spar tid, underlättar arbetet och ökar säkerheten i varuhuset. Så beskriver Daniel Duchon, IT-ansvarig på KF Göta, den nyinstallerade telefonilösningen hos Coop Extra på Norremark i Växjö.
KF Göta är en konsumentförening som består av 47 butiker i Småland. Här finns allt ifrån den lilla Coop Nära-butiken till stora Coop Extra. Det gör självklart att behoven av effektiviserande lösningar ser helt olika ut hos alla butiker. Inte minst vad gäller telefoni och meddelandehantering. – Hos Coop Extra i Norremark, Växjö, kände vi ett behov av att utnyttja telefonsystemet till att generera automatiska larm och kalla på rätt personal, utan att rent fysiskt behöva ringa eller aktivt söka efter rätt person, berättar Daniel Duchon. Ett av företagen som presenterade en lösning var RingUp/Telekonsult Syd. Det var också de som till slut fick uppdraget och som i somras installerade det nya systemet. I botten finns ett växelsystem, som sedan är kompletterat med en modul för meddelandehantering. – Arbetet i butiken har effektiviserats rejält sedan dess. Det krävs ju lite disciplin av de anställda att alltid ha med sig telefonen, men det var en ny rutin som satt snabbt, berättar Daniel. Meddelandeservern, som gör att meddelanden och larm kan genereras per automatik, kan användas på olika sätt. I Coop Extra-butiken i Växjö är systemet utvecklat för att tillkalla ”rätt” kassapersonal, beroende på vilken kod man trycker in. Därmed slipper man ropa i högtalarna och man vet dessutom att det alltid bara är ”rätt” person som får meddelandet. Vidare meddelas om det är trassel med burkautomaten eller om någon leverans med varor väntar utanför inlastningen. – Egentligen finns det inga begränsningar för systemet. Så fort något är för varmt eller för kallt, för lite eller för mycket, för tungt eller för lätt, för högt eller för lågt – ja, helt enkelt allt som kan ge någon form av utslag - så kan man skicka in den informationen i den här lilla smarta burken, som sedan drar iväg någon form av meddelande till den person som ska beröras av det. Det är bara behov och fantasi som sätter gränserna, berättar Jonas Fogelström på RingUp/Telekonsult Syd. – Det finns ytterligare en smart funktion, som gör det lättare för personalen i butiken att hålla ”buset” i schack. Om någon ser exempelvis en person som är i färd med att snatta, kan han trycka en speciell kod på sin telefon som gör att det börjar pipa en speciell signal i alla andra anställdas telefoner. Personalen vet då att man ska hålla extra uppsikt och snattaren blir stressad av allt ljud runtomkring, berättar Daniel Duchon på KF Göta. – Butiken i Norremark är den första butiken, där vi har installerat det här systemet. Det kommer säkert bli fler, men det är butikens unika behov som får styra. Vi ser det här lite som ett pilotprojekt, men jag kan säga att vi är både imponerande och nöjda med det vi har sett hittills, avslutar Daniel Duchon.
|
|